+420 325 510 211  | 
  +420 325 552 066  | 
  DS:5adasau
03. Pojmenování (název) životní situace
Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství

04. Základní informace k životní situaci
Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství vydává matriční úřad na žádost státního občana České republiky nebo osoby bez státního občanství s trvalým pobytem na území České republiky (bezdomovce); předkládá se při uzavření manželství v cizině.

Předložení vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství může na snoubenci požadovat orgán cizího státu jako doklad pro uzavření manželství nebo jako podklad pro vydání dokladů k uzavření manželství svého státního občana.

05. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství se vydává na žádost:


státního občana České republiky,



bezdomovce, nebo



jimi zplnomocněné fyzické osoby.


06. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Splnění všech požadovaných náležitostí.

07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Osobním podáním písemné žádosti o vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství.

08. Na které instituci životní situaci řešit
Žádost o vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství se podává na matriční úřad příslušný dle místa trvalého pobytu, popř. dle posledního trvalého pobytu na území České republiky před odchodem do ciziny.

Pokud žadatel na území České republiky trvalý pobyt nikdy neměl, podává žádost na Úřad městské části Praha 1.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
K žádosti o vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství žadatel předkládá:


občanský průkaz, cestovní pas nebo povolení k pobytu pro cizince,



rodný list,



výpis z evidence obyvatel o místu trvalého pobytu,



výpis z evidence obyvatel o osobním stavu,



úřední doklad o bydlišti a o osobním stavu, vydaný orgánem cizího státu, zdržuje-li se žadatel trvale v cizině,



případný pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství, nebo úmrtní list zemřelého manžela, popř. pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, nebo úmrtní list zemřelého partnera,



úřední doklad o správné podobě užívaného příjmení, není-li tato skutečnost patrna z předložených matričních dokladů.

 
Požádá-li snoubenec o vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství prostřednictvím zmocněnce, musí být jeho podpis na plné moci úředně ověřen.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Pro písemnou žádost o vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství nejsou předepsané formuláře stanoveny.

Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství se vydává na předepsaném tiskopisu a platí 6 měsíců ode dne jeho vydání.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní poplatek za vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství činí 500 Kč - hradí se v hotovosti matričním úřadu, který jej vydal.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Matriční úřad je povinen rozhodnout o žádosti o vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství do 30 dnů; ve zvlášť složitých případech nejdéle do 60 dnů.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Má-li být vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství použito před orgánem cizího státu, který požaduje vyšší ověření vydaného dokladu, je třeba jej tímto ověřením opatřit.

Podrobné informace o opatření ověření sdělí na požádání matriční úřad, který vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství vydal.

16. Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci není možné řešit zasláním žádosti elektronickou poštou.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

18. Jaké jsou související předpisy

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Proti rozhodnutí o zamítnutí vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství je možné podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení.

Odvolání se podává prostřednictvím toho matričního úřadu, který rozhodnutí vydal.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Městský úřad Lysá nad Labem, odbor vnitřních věcí.

26. Kontaktní osoba
Eliška Landová, tel: 325 510 225, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
03.03.2014

28. Popis byl naposledy aktualizován
01.01.2015

29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.
Nalezli jste chybu? Označte jí myší a stiskněte Ctrl + Enter.