+420 325 510 211  | 
  +420 325 552 066  | 
  DS:5adasau
03. Pojmenování (název) životní situace
Uzavření manželství státního občana České republiky nebo bezdomovce (osoby bez státního občanství) v cizině

04. Základní informace k životní situaci
Občan České republiky nebo osoba bez státního občanství, která má na území České republiky povolen trvalý pobyt, může uzavřít manželství v cizině před příslušným orgánem cizího státu nebo před zastupitelským úřadem České republiky v cizině.

Způsobilost osoby uzavřít manželství, jakož i podmínky jeho platnosti, se řídí právem státu, jehož je osoba příslušníkem. Forma uzavření manželství se řídí právem místa, kde se manželství uzavírá.

Pokud bude manželství uzavíráno před zastupitelským úřadem České republiky v cizině, je třeba předložit (kromě stanovených dokladů k uzavření manželství) i vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství.

Bude-li uzavíráno manželství v cizině před příslušným orgánem cizího státu, doporučujeme předem zjistit, které doklady je nutné k uzavření manželství předložit, příp. jaká vyšší ověření bude orgán cizího státu, před kterým bude manželství uzavřeno, na požadovaných dokladech vyžadovat a zda, a jakým způsobem je nutné předkládané doklady přeložit do úředního jazyka země, kde bude manželství uzavřeno.

Orgány cizích států požadují nejčastěji k uzavření manželství na snoubencích - cizincích matriční doklady a vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství.

05. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Snoubenec, státní občan České republiky nebo osoba bez státního občanství, které byl povolen trvalý pobyt na území České republiky.

06. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Prokázání právní způsobilosti k uzavření manželství vysvědčením o právní způsobilosti k uzavření manželství.

07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Podáním písemné žádosti o vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství.

08. Na které instituci životní situaci řešit
Žádost o vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství se podává na matriční úřad příslušný dle místa trvalého pobytu, popř. dle posledního trvalého pobytu na území České republiky před odchodem do ciziny.

Pokud žadatel na území České republiky trvalý pobyt nikdy neměl, podává žádost na Úřad městské části Praha 1.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
K žádosti o vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství žadatel předkládá:


občanský průkaz, cestovní pas nebo povolení k pobytu pro cizince,



rodný list,



výpis z evidence obyvatel o místu trvalého pobytu,



výpis z evidence obyvatel o osobním stavu,



úřední doklad o bydlišti a o osobním stavu, vydaný orgánem cizího státu, zdržuje-li se žadatel trvale v cizině,



případný pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství, nebo úmrtní list zemřelého manžela, popř. pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, nebo úmrtní list zemřelého partnera,



úřední doklad o správné podobě užívaného příjmení, není-li tato skutečnost patrna z předložených matričních dokladů.

Státní občan České republiky není povinen předkládat doklady, pokud si skutečnosti v nich uvedené matriční úřad může ověřit z jím vedené matriční knihy, ze základního registru obyvatel, z informačního systému obyvatel, z informačního systému občanských průkazů nebo z informačního systému evidence cestovních dokladů.

Na vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství žadatele se uvádějí i osobní údaje muže či ženy, se kterým má být manželství uzavřeno; za tímto účelem je třeba sdělit matričnímu úřadu jeho jméno, popř. jména, příjmení, datum a místo narození a místo trvalého pobytu.

Požádá-li snoubenec o vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství prostřednictvím zmocněnce, musí být jeho podpis na plné moci úředně ověřen.
Informace o postupu při zajištění vyššího ověření dokladů, které byly vydány matričními úřady v České republice, poskytne na žádost kterýkoli matriční úřad.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Pro písemnou žádost o vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství nejsou předepsané formuláře stanoveny.

Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství se vydává na závazně stanoveném tiskopisu, který je vícejazyčný (čeština, angličtina, němčina, ruština); doporučujeme ověřit u příslušného úřadu v cizině, před kterým bude manželství uzavřeno, zda u tohoto dokladu bude vyžadován úřední překlad do příslušného jazyka či nikoli.

Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství platí 6 měsíců ode dne jeho vydání.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní poplatek za vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství činí 500 Kč - hradí se v hotovosti matričním úřadu, který jej vydal.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Matriční úřad je povinen rozhodnout o žádosti o vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství do 30 dnů; ve zvlášť složitých případech nejdéle do 60 dnů.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Po uzavření manželství v cizině bude manžel, který je státním občanem České republiky, potřebovat oddací list vystavený matričním úřadem v České republice, na jehož základě si žádá o vystavení svých osobních dokladů, tj. občanského průkazu, cestovního pasu apod.

Český oddací list vydá ze zápisu v matriční knize tzv. zvláštní matrika vedená Úřadem městské části Brno-střed, kde se zapisují uzavření manželství státních občanů České republiky, ke kterým došlo v cizině.

zápis do matriční knihy zvláštní matriky je třeba požádat u zastupitelského úřadu České republiky nebo u kteréhokoli matričního úřadu v České republice.

K žádosti se připojí:


cizozemský oddací list opatřený předepsanými ověřeními a úředně přeložený do českého jazyka.



doklad o státním občanství České republiky osoby, které se zápis týká,



další doklady potřebné k ověření správnosti zapisovaných údajů do matriční knihy (např. rodný list snoubence).


16. Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci nelze řešit elektronicky.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

18. Jaké jsou související předpisy

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravné prostředky nejsou stanoveny.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Městský úřad Lysá nad Labem, odbor vnitřních věcí.

26. Kontaktní osoba
Eliška Landová, tel: 325 510 225, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
03.03.2014

28. Popis byl naposledy aktualizován
01.01.2015

29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.
Nalezli jste chybu? Označte jí myší a stiskněte Ctrl + Enter.