Schválena ZM dne 21.02.2018
Obsah
Úvod
1 Základní pojmy
2 Popis situace
2.1 Demografická prognóza města
2.2 Neziskový sektor
2.3 Soukromý sektor
2.4 Tělesná výchova a sport na školách
3 Sportovní infrastruktura města
3.1 Současnost
3.2 Formy provozování sportovního majetku ve městě
4 Financování sportu
4.1 Financování sportu - stát, kraje
4.2 Financování sportu Městem Lysá nad Labem
5 SWOT analýza sportovních možností a sportu ve městě
6 VIZE
7 PRIORITY A PRIORITNÍ OBLASTI
7.1 Volnočasové aktivity dětí, mládeže a ostatních obyvatel města
7.2 Tradiční sportovní akce a akce mimořádného významu pro Lysou nad Labem
7.3 Růst úrovně spokojenosti obyvatel se službami města
7.4 Prioritní a preferované sporty
7.5 Výkonnostní sport
7.6 Sportovní infrastruktura
7.6.1 Rekonstrukce a výstavba nových sportovišť
7.6.2 Spolupráce se soukromým sektorem
7.6.3 Správa sportovišť Lysá nad Labem
Závěr
Zdroje
8 Přílohy
8.1 Příloha 1: Statut Programu na činnost sportovních organizací pracující s dětmi do 18 let se sídlem v Lysé n. L.
8.2 Příloha 2: Statut Programu na podporu sportu a volného času města Lysá nad Labem a rozdělení dotací na rok 2017
Úvod
Dle zákona č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, mají obce ve své samostatné působnosti vytvářet podmínky pro sport, zejména zabezpečit rozvoj sportu pro všechny, přípravu sportovních talentů, včetně zdravotně postižených občanů, zajistit výstavbu, rekonstrukci, udržování a provozování výchovně sportovních zařízení a poskytnout je pro sportovní činnost občanů. Dále obce ve své působnosti kontrolují účelné využívání svých sportovních zařízení a zabezpečují finanční podporu sportu ze svého rozpočtu.
Tento materiál pojímá sport i v širších souvislostech jako součást moderního životního stylu obyvatel a jejich volnočasových aktivit. Předkládaná koncepce sportu je přednostně zaměřená na „vlastní“ tělovýchovu a sport, protože širší pojetí tělovýchovy a sportu nasměrované na životní styl, volný čas a zdraví obyvatel města by znamenalo daleko podrobnější analýzu vstupních údajů, do které by se musely zapojit nejen další odbory MěÚ, ale i další kompetentní státní instituce, občanská sdružení zaměřená na tyto oblasti a vlastní občané města. Akce v oblasti sportu přispívají k dobrému jménu města Lysá nad Labem a podílejí se na naplňování obrazu města v očích veřejnosti ve smyslu „Lysá žije“.
Pro město je důležité disponovat koncepcí sportu, která na základě analýzy současné situace určí:
- priority města při vytváření podmínek pro uspokojování potřeb svých občanů v oblasti tělovýchovy a sportu,
- cíle a záměry, kterých má být rozvojem tělovýchovy a sportu na území města dosaženo,
- základní principy a zásady, kterým se rozvoj tělovýchovy a sportu bude závazně řídit,
- nástroje a opatření, kterými má být stanovených cílů a záměru dosaženo.
Při zpracování koncepce sportu bude přihlíženo k obecným základním principům a zásadám, kterými by se rozvoj tělovýchovy a sportu na území města měl dále řídit:
- podporu směřovat za aktivními účastníky organizovaného i neorganizovaného sportu, nikoliv na financování subjektů provozujících tyto aktivity,
- zaměření a výši podpory rozlišit podle sektorů:
- veřejný sektor (město, městem založené společnosti a zřízené organizace),
- občanský sektor (občanská sportovní sdružení)
- soukromý sektor (podnikatelské subjekty s nabídkou sportovních a rekreačních pohybových aktivit)
- podporu orientovat na zvýhodněné využití sportovních zařízení pro organizovaný sport dětí a mládeže a pro neorganizovaný sport pro všechny,
- v rámci možností rozpočtu města dotovat provoz a údržbu sportovních zařízení v majetku občanských (sportovních) sdružení,
- při podpoře města rozlišovat investiční a provozní výdaje,
- zajistit spoluúčast města při přípravě sportovních talentů,
- vytvořit podmínky pro neorganizovaný sport a pohybové a rekreační aktivity určené širokým vrstvám občanů,
- nadále rozvíjet transparentní prostředí veřejné podpory sportu a tělovýchově v rámci rozpočtu města,
- umožnit rozvoj komerčních sportovních a tělovýchovných aktivit v souladu s koncepcí sportu.
Koncepcí se rozumí způsob pojetí, způsob výkladu, způsob chápání či hlavní záměr. Koncepce podpory sportu je otevřeným dokumentem, který se může měnit či doplňovat v závislosti na prioritách a potřebách města.
1 Základní pojmy
Sport, všeobecné sportovní činnosti
Veškeré formy tělesné aktivity, které jsou provozovány příležitostně nebo organizovaně a usilují o dosažení nebo vylepšení fyzické kondice a duševní pohody, upevňování zdraví, dosažení výsledků v soutěžích na všech úrovních či rozvoj společenských vztahů.
Sport pro všechny
Zájmový, organizovaný nebo neorganizovaný sport a pohybové aktivity občanů, rekreačního, soutěžního i nesoutěžního charakteru. Motivací a hodnotami jsou pohybové vyžití, zábava, sociální kontakt, udržení nebo zlepšení zdravotní i psychické kondice.
Sport na školách
Někdy používán i název „školní sport“. Jde o zájmové soutěžní i nesoutěžní organizované aktivity ve školních sportovních klubech (ŠSK), s pravidelnými soutěžemi v rámci struktury základních a středních škol. Cílem není výkonnostní motivace, ale zvládnutí pohybových činností, všestrannost a vytváření vztahu ke sportu. Nejedná se o povinnou tělesnou výchovu v rámci vzdělávacího programu.
Výkonnostní sport
Zájmová činnost soutěžního charakteru se systematickou sportovní přípravou, organizovanou ve sportovních klubech. Vychází z příslušných lokálních podmínek. Pravidelné soutěže v diferencovaných věkových a výkonnostních kategoriích řídí sportovní svazy. Sportovci provozující výkonnostní sport vytvářejí sportovní hodnoty a sami jsou jejich „spotřebiteli“ (prožitek, sociální kontakt, seberealizace, zvyšování výkonnosti).
Prioritní a preferované sporty
Prioritní a preferované sporty mají soutěžní charakter a reprezentují město. Důraz je kladen na úspěch, členskou základnu, systematickou výchovu. Prioritní sporty jsou vyšší formou preferovaných sportů.
Vrcholový a profesionální sport
Vrcholový sport představuje nejvyšší výkonnostní úroveň sportu, organizovanou ve sportovních klubech a odborných pracovištích. Nároky na řízení vrcholového sportu přesahují možnosti dobrovolného zajištění. Pravidelné soutěže řídí sportovní svazy. Činnost vrcholových sportovců
je určitým společenským závazkem. Vrcholový sport je „producent“ hodnot, jejichž „spotřebitelem“ je veřejnost. Plní funkci propagační. Působí na veřejnost v domácím prostředí (vzory) a je prostředkem reprezentace České republiky (dále jen „ČR“). Profesionální sport je organizován zpravidla v obchodních společnostech bez státní finanční podpory (např. nejvyšší postupové soutěže ve fotbale, ledním hokeji).
Sportovní kluby a tělovýchovné jednoty
Právní subjekty, zpravidla zapsané spolky založené za účelem sdružování občanů, zajišťování a provozování sportu a pohybových aktivit obyvatel. Jsou základními články sportovních svazů a střešních sportovních organizací.
Sportovní akce
Jednotlivá organizovaná sportovní soutěž, závod, zápas, hra nebo jiná aktivita sportovního charakteru.
Sportovní infrastruktura
Veškerá sportovní zařízení, nacházející se v daném územním celku.
Sport handicapovaných
Sportovní a pohybové aktivity osob se zdravotně sníženými schopnostmi. Napomáhá společenské integraci, rozvoji volních vlastností, posilování sebedůvěry, výchově k samostatnosti a soběstačnosti. Přispívá ke kompenzaci zdravotních omezení. Je prováděn organizovaně i individuálně na všech úrovních – sportu pro všechny, výkonnostní i vrcholové. Je členěn podle druhu postižení do kategorií v souladu s mezinárodními standardy. Na území ČR má vlastní organizační strukturu (kluby, svazy, střešní organizace).
Dobrovolník a dobrovolnictví
Cvičitel, trenér, instruktor, asistent, rozhodčí, volený nebo dobrovolný činovník, podílející se na zajištění činnosti sportovního klubu bez nároku na odměnu. Dobrovolnictví ve sportu je vědomá, svobodně zvolená činnost osob, které ve svém volném čase působí ve sportovním prostředí ve prospěch druhých, bez nároku na odměnu, zpravidla v oblasti vyžadující ze zákona či z jiných předpisů
odbornou kvalifikaci.
Talentovaná mládež
Sportovně talentovaná mládež, které je věnována systematická soustavná péče a státní finanční podpora. Výběr, výchovu a zabezpečení sportovní přípravy má v odpovědnosti sportovní svaz. Péče je určena pro diferencovaný okruh sportů, převážně olympijských.
Sportovní střediska
Dlouhodobý program zařazený do systému přípravy sportovně talentované mládeže se státní podporou. Program nahradil projekt „Intenzifikace sportovních tříd“, který byl finančně
dotován ze státního rozpočtu od roku 2000. Cílem je podpora sportovní přípravy talentované mládeže, zpravidla ve věkové kategorii 10 až 15 let.
Sportovní centra mládeže
Dlouhodobý program zařazený do systému přípravy talentované mládeže se státní podporou. Je dotován ze státního rozpočtu od roku 2000. Tvoří efektivní článek péče o talentovanou mládež dorostenecké a juniorské kategorie (zpravidla 15 – 19 let).
2 Popis situace
2.1 Demografická prognóza města
Tabulka 1: Počet obyvatel v letech 2015-2023 v Lysé nad Labem; 2015
rok |
nízká varianta |
střední varianta |
vysoká varianta |
||||||
muži |
ženy |
celkem |
muži |
ženy |
celkem |
muži |
ženy |
celkem |
|
2015 |
4 571 |
4 796 |
9 367 |
4 579 |
4 803 |
9 382 |
4 589 |
4 815 |
9 404 |
2016 |
4 645 |
4 866 |
9 511 |
4 656 |
4 877 |
9 533 |
4 672 |
4 897 |
9 569 |
2017 |
4 715 |
4 935 |
9 650 |
4 730 |
4 950 |
9 680 |
4 751 |
4 977 |
9 729 |
2018 |
4 788 |
5 003 |
9 791 |
4 807 |
5 093 |
9 899 |
4 834 |
5 056 |
9 890 |
2019 |
4 860 |
5 070 |
9 930 |
4 883 |
5 093 |
9 976 |
4 915 |
5 133 |
10 048 |
2020 |
4 896 |
5 106 |
10 002 |
4 947 |
5 157 |
10 104 |
4 998 |
5 214 |
10 212 |
2021 |
4 929 |
5 141 |
10 069 |
5 008 |
5 221 |
10 229 |
5 078 |
5 295 |
10 372 |
2022 |
4 960 |
5 175 |
10 135 |
5 068 |
5 284 |
10 353 |
5 157 |
5 375 |
10 532 |
2023 |
4 994 |
5 205 |
10 199 |
5 131 |
5 345 |
10 476 |
5 239 |
5 452 |
10 682 |
Ve srovnání s rokem 2015 by v roce 2023 měl nárůst obyvatel města činit dle střední varianty 1 094 obyvatel.
Tabulka 2: Počet obyvatel města Lysá nad Labem, dle pohlaví a věkových kategorií
v letech 2020-2030 (dle střední varianty prognózy); 2015
Z uvedeného lze vyčíst, že v následujících patnácti letech přibyde ve městě obyvatel nízkých věkových kategorií. Dále lze sledovat stárnutí v současnosti nejčetnějších ročníků, což znamená, že je v budoucnosti očekáván výrazný nárůst obyvatel postproduktivního věku.
1.1Neziskový sektor
Organizace zabývající se tělovýchovnou a sportovní činností ve městě vč. počtu členů
Tabulka 3: Počet členů jednotlivých organizací spojených se sportem, které v letech 2015 - 2016 podaly žádosti o finanční podporu ze strany města.
Pořadí |
Organizace |
Dětí |
Dospělých |
Celkem |
Nejvyšší věk |
1. |
Český kynologický svaz |
6 |
28 |
34 |
66 |
2. |
Český rybářský svaz, z.s., org. Lysá nad Labem |
90 |
620 |
710 |
82 |
3. |
FK Litol, z.s. |
45 |
27 |
72 |
70 |
4. |
Horolezecký oddíl Lysá nad Labem |
1 |
20 |
21 |
74 |
5. |
Junák – český skaut, středisko Lysá nad Labem, z.s. |
85 |
24 |
109 |
- |
6. |
Klub českých turistů odbor Lysá nad Labem |
5 |
30 |
35 |
90 |
7. |
OS Hippodrom, z.s. |
0 |
5 |
5 |
60 |
8. |
Sbor dobrovolných hasičů Byšičky |
22 |
42 |
64 |
90 |
9. |
Sbor dobrovolných hasičů Lysá nad Labem |
37 |
111 |
148 |
94 |
10. |
Spolek vysokohorské turistiky Lysá nad Labem |
3 |
31 |
34 |
94 |
11. |
Sportovní klub BC Lysá nad Labem, z.s. |
7 |
7 |
14 |
52 |
12. |
Šachový klub - Joly |
66 |
54 |
120 |
75 |
13. |
Taekwon-do ITF oddíl Sabom |
110 |
35 |
145 |
- |
14. |
Tenisový klub Lysá nad Labem, z.s. |
29 |
21 |
50 |
85 |
15. |
TJ Sokol Lysá nad Labem |
273 |
177 |
450 |
92 |
16. |
TJ Sokol Lysá nad Labem – stolní tenis |
14 |
30 |
44 |
65 |
17. |
TK Slovan Lysá nad Labem, z.s. - aerobic |
21 |
5 |
26 |
- |
18. |
TK Slovan Lysá nad Labem, z.s. - kopaná |
111 |
101 |
212 |
80 |
19. |
TK Slovan Lysá nad Labem, z.s. - volejbal |
42 |
31 |
73 |
52 |
20. |
TSK Dynamik Lysá nad Labem |
73 |
10 |
83 |
56 |
21. |
Veslařský klub Lysá nad Labem, z.s. |
89 |
73 |
162 |
79 |
22. |
Základní škola Lysá nad Labem, Komenského 1534, Oddíl mentálně postižených sportovců TK Slovan Lysá nad Labem |
28 |
2 |
30 |
- |
CELKEM |
1152 |
1454 |
2606 |
Zajímavou statistikou by byl i údaj o počtu návštěvníků při jednotlivých sportovních akcích. Takovou statistiku však spolky neevidují. Uvedené údaje jsou aktuální k 30. 09. 2017.
Tabulka 4: Jednotlivé organizace spojené se sportem, které v letech 2015 - 2016 nežádaly město o finanční podporu.
Pořadí |
Organizace |
Dětí |
Dospělých |
Celkem |
Nejvyšší věk |
1. |
Rybářský klub Lysá nad Labem, z.s. |
0 |
160 |
160 |
80 |
2. |
Shibak FREERIDE |
20 |
10 |
30 |
37 |
3. |
Střelecký klub Lysá nad Labem, z.s. |
0 |
14 |
14 |
68 |
4. |
Western club |
40 |
10 |
50 |
67 |
5. |
Jezdecké sdružení VIA, z.s. |
2 |
21 |
23 |
- |
CELKEM |
62 |
215 |
277 |
Tabulka 5: Organizace, které město začalo finančně podporovat po 1.10.2017.
Pořadí |
Organizace |
Dětí |
Dospělých |
Celkem |
Nejvyšší věk |
1. |
Dance Emotion Lysá nad Labem, Spolek |
69 |
5 |
74 |
46 |
2. |
FK Litol, mládež z.s. |
93 |
4 |
97 |
44 |
Tabulka 6: Organizace, která působí v Lysé nad Labem, ale sídlo má v Praze.
Pořadí |
Organizace |
Dětí |
Dospělých |
Celkem |
Nejvyšší věk |
1. |
Litolica Lisboa 99 (florbal) |
0 |
25 |
25 |
45 |
Z výše uvedených tabulek vyplývá, že v Lysé nad Labem aktivně pracuje celkem 29 organizací spojených se sportem, z toho je 23 organizací, které si v letech 2015 a 2016 žádaly o finanční podporu města. Dále je uvedeno 5 organizací, která nežádaly město, ale mají sídlo v Lysé nad Labem a 1 organizace, která nemá sídlo v Lysé nad Labem, ale působí zde.
Celkový počet obyvatel v Lysé nad Labem ve věkové kategorii 6-18 let v roce 2016 byl cca 1 270 a ve věkové kategorii 19-70 let byl cca 6 044. Odhad počtu obyvatel ve výše uvedených věkových kategorií vychází z demografické prognózy a evidence obyvatel 2016.
Z tabulek vyplývá, že počet sportujících dětí v registrovaných organizacích ve věku 6-18 let v roce 2017 je 1 376 a počet dospělých je 1 703.
Abychom mohli porovnat počet dětí sportujících v organizacích s celkovým počtem dětí v Lysé nad Labem ve věkové kategorii 6-18 let, je nutné odečíst odhadem 20% sportujících dětí z důvodu trvalého bydliště mimo Lysou (Stratov, Semice, Ostrá, Milovice), což činí 275 dětí, tzn., že pro porovnání vycházíme z počtu 1 101 dětí. Toto číslo bude reálně o něco nižší, protože jsou děti, které navštěvují více spolků současně.
Z celkového počtu dospělých jsme odhadem odečetli 10% osob starších 70 let, což je 1 533 dospělých.
Procentuálním porovnáním jsme došli k závěru, že v Lysé nad Labem je členů v místních organizacích spojených se sportem ve věkové kategorii 6-18 let cca 86% a ve věkové kategorii 19-70 let cca 25 %.
Tato čísla mohou být ve skutečnosti vyšší, protože některé děti i dospělí se věnují sportu mimo sportovní organizace a nejsou tak jejich členy, nebo z různých důvodů neexistuje sportovní organizace, která by mohla nabídnout uplatnění ve sportu, kterému se věnují. Dále zde nejsou zahrnuty informace ze soukromého subjektu, neboť nám nebyly poskytnuty. Z toho důvodu předpokládáme, že počty sportujících ve městě budou ještě vyšší.
V návaznosti na vypracovanou demografickou studii musíme počítat s tím, že počty dětí v jednotlivých organizacích spojených se sportem se budou do budoucna navyšovat.
1.2Soukromý sektor
- Sport Zone Lysá, s.r.o.
- Fitness Lysá
- Fitness club Relax
- Humbuk Bowling Bar
- JJ gym
- Yoga Yard
- StreetFit
Pozn.: Seznam k 29.8. 2017.
1.3Tělesná výchova a sport na školách
Pohybové aktivity jsou součástí školních vzdělávacích programů na mateřských a základních školách. Ve školách jsou v rámci povinné školní docházky tělesné výchově věnovány dvě hodiny týdně, což je pro děti nedostačující. Proto školy organizují další pohybové aktivity. V Lysé nad Labem jsou sportovní aktivity organizovány v rámci nepovinných, volitelných předmětů a školních družin. Zájem o volitelný předmět Sportovní aktivity na 2. stupni ZŠ J. A. Komenského v posledních dvou letech stoupá, dříve s e otevírala 1 skupina v ročníku, nyní již 2.
Vzhledem k přibývajícím počtům tělesně oslabených dětí, mohou organizovat školy hodiny zdravotní tělesné výchovy. MŠ a ZŠ na 1. stupni organizují plaveckou výuku, která je pro ZŠ od letošního školního roku povinná ve výši 20 hodin na 1. stupni, na 2. stupni školy organizují týdenní lyžařské kurzy, sportovní soustředění a případně, kromě jiného, sportovně zaměřené výjezdní semináře.
Z výše uvedených důvodů a vzhledem k nárůstu počtu žáků a tříd bude pokračovat plná vytíženost tělocvičen a budou nutně zapotřebí nové prostory. Proto již v Koncepci školství Města Lysá nad Labem zaměřenou na kapacitu škol a školských zařízení z hlediska demografického vývoje bylo doporučeno začít pracovat na realizaci sportovní haly. Jedná se zejména o ZŠ B. Hrozného a ZŠ speciální, kdy v důsledků zvyšování tříd na ZŠ J. A. K. a Obchodní akademii se postupně omezuje, až eliminuje využití tělocvičen v areálu ZŠ J. A. K. pro výše uvedené školy. A to přesto, že ZŠ B. Hrozného využívá na hodiny tělesné výchovy sokolovnu, kterou zároveň využívá i SŠ OGD.
Tělocvična u ZŠ TGM v Litoli je nevyhovujícím stavu, a proto se již připravuje PD na výstavbu nové tělocvičny. Již v Koncepci školství byla doporučena výstavba víceúčelového objektu, který bude využíván nejen jako tělocvična, ale i jako multifunkční sál s dalším vybavením, pro oblast Litole, kde takové prostory chybí.
Škola |
Počet pohybových kroužků nad rámec povinných hodin TV |
Počet zapojených žáků |
ZŠ J. A. Komenského |
21 |
311 |
ZŠ Bedřicha Hrozného |
6 |
115 |
ZŠ Speciální |
2 |
18 |
ZŠ TGM Litol |
4 |
97 |
celkem |
33 |
541 |
3 Sportovní infrastruktura města
V současné době spravuje sportoviště a dětská hřiště v majetku města Odbor školství, sociálních věcí, zdravotnictví a kultury. O Víceúčelový sportovní areál u ZŠ J. A. K. pečují dva správci na plný úvazek. Pro další práce, jako opravy prvků na dětských hřištích, je najímána soukromá firma. Současný stav hodnotí vedoucí odboru pí PaedDr. V. Bodnárová jako nevyhovující, a to z následujících důvodů: odbor ŠSVZaK je největší co do počtu úředníků (13 + 2 správci), tak rovněž rozsahem různých agend. Vedoucí odboru nemá k dispozici dalšího zaměstnance s technickým vzděláním, kterému by agenda sportovišť mohla být svěřena. Jedná se především o práci v terénu, neustále provádět kontrolní činnost a drobnou údržbu okamžitě, větší opravy plánovitě. Nejedná se ale pouze o kontroly a opravy, ale i o doplňování hřišť novými prvky, o celkové rekonstrukce a o zřizování nových hřišť. Proto považujeme za naprosto nevhodné, nechávat tuto agendu na odboru ŠSVZaK a doporučujeme v souvislosti s vybudováním nové sportovní haly hledat jinou vhodnou formu správy sportovišť v majetku města.
1.4Současnost
Tabulka 7: Soupis sportovišť a vlastníka/nájemníka
Název sportoviště |
Vlastník / nájemník |
Bike areál na Šibeničním vrchu |
město / Shibak FREERIDE |
Bowling dráhy Lysá nad Labem |
p. Malinovský |
Kynologické cvičiště pro psy u trati |
Český kynologický svaz ZKO Lysá nad Labem, z.s. |
Kynologické cvičiště pro psy u závodiště |
Romana Hanousková - Psí škola Superpes |
Dětská hřiště |
město |
Dostihové závodiště |
Jan Palyza / OS Hippodrom, z.s. |
Fotbalový areál v Litoli |
město / FK Litol, z.s. |
Fotbalový areál v Lysé nad Labem |
TK Slovan Lysá nad Labem, z.s. – oddíl kopaná |
Jezdecký areál Litol |
Western club |
Posilovna |
Fitness Relax club |
Posilovna |
Fitness Lysá |
Sokolovna |
TJ Sokol Lysá nad Labem |
Sportovní areál Sportzone |
Markéta Salačová |
Sportovní areál u ZŠ J.A. Komenského |
město |
Posilovna |
Street fit Lysá, Petra a František Railovi |
Šachový sál |
město / Šachový klub-Joly |
Tělocvičny a hřiště škol |
město / školy |
Tenisové kurty |
Tenisový klub Lysá nad Labem, z.s. |
Tréninkové fotbalové hřiště v Litoli |
Radek Jícha |
Veslařský areál |
Veslařský klub Lysá nad Labem, z.s. |
Vodní plocha Mršník, Okrouhlík |
město / Rybářský klub Lysá nad Labem, z.s. |
Volejbalové kurty |
TK Slovan Lysá nad Labem, z.s. – oddíl volejbalu |
Areál v Čechově ulici |
Vlastnictví řeší soud |
Celkem |
23 |
Z uvedené tabulky je patrné, že Město Lysá nad Labem je vlastníkem asi třetiny sportovišť, které se nalézají na území města. Polovinu těchto sportovišť pronajímá a fyzicky tak spravuje pouze dětská hřiště a sportovní areál u ZŠ J. A. Komenského.
Město Lysá nad Labem je vzhledem ke své velikosti a počtu obyvatel průměrně vybaveno zařízením určeným ke sportování v porovnání s obdobnými městy. Chybí zázemí pro týmové sálové sporty a plavecké sporty. Některá veřejná i soukromá sportoviště by potřebovala nezbytné opravy. Některé organizace nezvládají svůj majetek udržovat v dobrém stavu, proto v prosinci 2016 schválilo zastupitelstvo odkup kabin u fotbalového hřiště v Litoli, které se zavázalo zrekonstruovat. Je možné, že tento trend převodu majetku na město bude i v budoucnosti pokračovat.
V posledních letech byla dokončena rekonstrukce Sokolovny, Víceúčelového sportovního areálu u ZŠ J.A. Komenského a fotbalové hřiště v Litoli. Město se finančně spolupodílelo na posledních dvou uvedených rekonstrukcích.
1.5Formy provozování sportovního majetku ve městě
Školská zařízení
Součástí školských zařízení jsou tělocvičny a u ZŠ TGM Litol i venkovní hřiště. Tato sportoviště spravují jednotlivé školy. Základní a mateřské školy jsou příspěvkové organizace města, které mají majetek svěřený k hospodaření zřizovací listinou.
Město Lysá nad Labem
Město Lysá nad Labem prostřednictvím odboru ŠSVZaK provozuje přímo Víceúčelový sportovní areál u ZŠ J. A. Komenského se 2 správci zaměstnanými na plný úvazek a provoz dětských hřišť.
Nájemní smlouvy
Další sportoviště ve městě Lysá nad Labem jsou provozovány sportovními kluby na základě smluvního vztahu s městem. Jedná se o fotbalové hřiště v Litoli, bike areál na Šibeničním vrchu, šachový sál a vodní plocha Mršník.
Soukromoprávní subjekty
Ve městě je řada sportovišť provozována soukromoprávními subjekty. Jsou to např. fitness centra, bowling, squash, tenis. Majetek mají ve svém vlastnictví nebo v nájmu. Nájemní vztahy jsou uzavřeny většinou se soukromými vlastníky, ojediněle využívají městský majetek.
4 Financování sportu
4.1 Financování sportu – stát, kraje
Státní rozpočet
Majoritní výdaje jsou realizovány prostřednictvím kapitoly 333 státního rozpočtu. Tato částka je programově rozdělena na investiční a neinvestiční část. Většina prostředků je určena v souladu se Zákonem o podpoře sportu na reprezentaci a práci s talentovanou mládeží. Další zdroje jsou z rozpočtu Ministerstva vnitra a Ministerstva obrany, které jsou určeny výhradně na podporu reprezentace. Snahou je cílově navyšovat objem prostředků na sport ze stávajících 0,3% na 1% státního rozpočtu.
Financování prostřednictvím krajů
Krajské samosprávy v návaznosti na tuto koncepci a schválení novely Zákona o sportu by měly zpracovávat vlastní krajské koncepce podpory sportu, které by zohledňovaly jejich významnou úlohu při finanční podpoře sportu zejména klubů, regionálních tréninkových akademií, sportovišť či sportovních událostí regionálního významu a sloužící k propagaci regionu. Kraje zpravidla nevlastní sportovní infrastrukturu a jejich dotace do sportu jsou asi třetinové než je obvyklý průměr EU.
Financování prostřednictvím měst a obcí dle Koncepce podpory sportu ČR 2016-2025
Pro financování sportu z oblasti veřejných rozpočtů jsou nejvyšší a klíčové příjmy z rozpočtu měst a obcí. Výdaje obcí na sport se ani v roce 2015 nedostaly na úroveň alespoň roku 2010. Na místní úrovni je nutné řešit problém obnovy, provozu a údržby sportovních zařízení a atypického vlastnického uspořádání (převaha spolkových zařízení), které vychází z tradic, ale bez adekvátních prostředků na správu rozsáhlého majetku. Z tohoto důvodu obce pociťují nižší zodpovědnost financovat sportovní infrastrukturu ve svém katastru. Impulsem k odstranění nežádoucího stavu mohou být pobídky a programy spolufinancované z centrální úrovně, které budou řešit i následné provozní financování sportovních oddílů ze strany měst a obcí. Kromě infrastruktury pak města podporují tradičně místní kluby na výkonnostní úrovni a sport pro všechny.
1.6Financování sportu Městem Lysá nad Labem
Program na podporu sportu a volného času
V roce 2017 tvoří 100 tis. Kč. Z programu jsou financovány především výdaje spojené s jednotlivými závody nebo utkáními.
Program na činnost sportovní organizace pracující s dětmi do 18 let se sídlem v Lysé nad Labem
V roce 2017 navýšeno na 2 mil. Kč. (2016 částka 1.6mil. Kč) Dle odevzdaných dokumentů jsou tyto výdaje sportovních organizací tvořeny především fakturami za pronájmy sportovišť, účty za energie spojené s provozem sportoviště, nákupem sportovních potřeb nebo cestovními náklady.
Údržba a provoz sportovních areálů
Pro rok 2017 počítáno s 900 tis. Kč, (rok 2016 tvořeno 700.000,- Kč), které si mezi sebou dle dohody rozdělili TJ Sokol Lysá, TK Slovan, Veslařský klub, TJ Litol, Tenis klub Lysá, Základní kynologická organizace a Dostihové závodiště. Organizace podávaly žádosti a na schůzce si peníze rozdělily na základě vzájemné dohody. Žádný oficiální statut ani pravidla pro rozdělení těchto peněz neexistovaly. Dle pověřeného úředníka byl princip zřejmě takový, že čím větší areál a náklady subjekt nesl, tím větší podíl získal. Tato položka rozpočtu vznikla jako reakce na konec finančních toků klubům od loterijní společnosti Sazka.
20.9.2017 ZM schválilo změny ve Statutu Programu na činnost sportovních organizací pracující s dětmi do 18 let se sídlem v Lysé nad Labem, kde došlo ke sloučení výše uvedeného statutu a finančních prostředků na údržbu a provoz sportovních areálů.
Údržba sportovního areálu, dětských hřišť, platy správců
Přímo položka rozpočtu. V roce 2017 celkem 1.217 mil. Kč. V roce 2016 tvořila tato položka rozpočtu ve výši 1,1 mil. Kč. 307 tis. Kč město vyčlenilo na zřízení správce na poloviční úvazek pro fotbalový areál v Litoli a na provoz.
Město Lysá nad Labem celkově přispělo v roce 2017 do rozvoje sportu 5.854 mil. Kč z rozpočtu ve výši 256 mil. Kč, což odpovídá přibližně 2,3%. Pozitivním trendem jsou každoročně se zvyšující výdaje do sportu.
Tabulka 8: Finanční podpora sportu Městem Lysá nad Labem v letech 2013 – 2017
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
Údržba sport. Areálu ZŠ J.A.K. a DH (dět. hřiště) |
444 |
953 |
1.066 |
1.105 |
1.217 |
Fond (Program) na činnost sport. org. |
985 |
1.300 |
1.500 |
1.600 |
1.779 |
Fond (Program) na podporu sportu a volného času |
101 |
98 |
100 |
98 |
100 |
Fond na údržbu a provoz sport. areálů |
536 |
536 |
600 |
700 |
900 |
Příspěvek na činnost Taekwon-do Stará Lysá |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
Rekonstrukce sport. areálu ZŠ J.A.K. |
12.021 (z toho 8.270 dotace) |
2.756 |
0 |
0 |
0 |
Doplnění prvků na DH |
20 |
73 |
100 |
197 |
202 |
Sport. areál ZŠ J.A.K. – posilovací prvky |
0 |
0 |
206 |
0 |
0 |
Sport. areál ZŠ J.A.K. – dlažba v okolí buněk |
0 |
0 |
50 |
0 |
0 |
Spoluúčast k dotaci na rekonstrukci hřiště FK Litol, z.s. |
0 |
0 |
1.230 |
0 |
0 |
Rozšíření DH |
0 |
0 |
529 |
0 |
0 |
Údržba, studna - hřiště FK Litol, z.s. |
0 |
0 |
0 |
0 |
307 |
Příspěvek na člun pro Veslařský klub L. n. L. z.s. |
0 |
0 |
0 |
0 |
250 |
FK Litol, z.s. – příspěvek |
0 |
0 |
50 |
0 |
0 |
TK Slovan Lysá nad Labem z.s. – příspěvek |
0 |
0 |
100 |
0 |
0 |
Šachový klub JOLY L. n. L. – příspěvek |
0 |
0 |
49 |
0 |
0 |
Oprava elektrorozvodů na sport. areálu ZŠ J.A.K. |
0 |
0 |
0 |
150 |
0 |
Modulární dráha (Pumptrack) – sport. areál ZŠ J.A.K. |
0 |
0 |
0 |
600 (z toho 285 dotace) |
0 |
Studie, PD Sport. hala |
0 |
0 |
0 |
417 |
607 |
Spoluúčast k dotaci TK Slovan Lysá n. L. z.s. |
0 |
0 |
0 |
0 |
260 |
Příspěvek na činnost TSK Dynamik, z.s., L. n. L. |
0 |
0 |
0 |
0 |
74 |
Příspěvek na činnost Dance Emotion L. n. L., spolek |
0 |
0 |
0 |
0 |
74 |
Příspěvek na činnost FK Litol, mládež z.s. |
0 |
0 |
0 |
0 |
74 |
Celkem |
14.117 (z toho dotace 8.270) |
5.726 |
5.590 |
4.877 (z toho dotace 285) |
5.854 |
5 SWOT analýza sportovních možností a sportu ve městě
SILNÉ STRÁNKY |
SLABÉ STRÁNKY |
Dlouhodobá tradice sportu ve městě |
Absence sportovní haly potřebných parametrů |
Vysoký zájem obyvatel o sport |
Ne zcela vyhovující technický stav velké části sportovišť |
Aktivní podpora sportovních klubů ze strany města |
Investice do sportovišť většinou pouze na údržbu |
Aktivní zapojení spolků |
Absence jasné koncepce podpory sportu |
Trend stoupajících odvodů financí do sportu |
Nedostatečná podpora trenérů ze strany města |
Dostatečný počet venkovních hřišť |
Nízká podpora sportů ze strany komerční sféry |
Trvalé dosahování kvalitních výsledků v oblasti mládežnického sportu |
Organizace správy sportovišť |
Působiště reprezentantů |
Různé věkové kategorie se nemohou dále rozvíjet v halových sportech. |
Kontrola města nad skutečným využitím finančních toků do mládeže, údržby areálů. |
|
Absence plaveckých a zimních sportů |
|
PŘÍLEŽITOSTI |
HROZBY |
Dotační zdroje do oblasti sportu (EU, stát, soukromý sektor apod.) |
Klesající fyzická zdatnost mládeže |
Spolupráce ZŠ se sportovními kluby |
Uzavření nevyhovujících sportovišť |
Větší zapojení soukromého sektoru do podpory sportu |
Převedení nevyhovujících sportovišť areálů do majetku města |
Zlepšení dostupnosti sportovišť pro děti |
Odliv sportovců do jiných měst, např. Milovic |
Zefektivnění údržby a správy sportovišť |
Klesající podpora sportu ze strany vyšších územních celků |
Možnost vzájemné spolupráce na finančně náročných sportovištích sloužících městům Milovice a Lysé nad Labem |
6 VIZE
Město Lysá nad Labem podporuje sportovní vyžití svých obyvatel a podporu sportu řadí mezi své priority. Koncepce sportu stanovuje priority sportovní politiky města Lysá nad Labem, které jsou rozpracovány do Cílů sportovní politiky města Lysá nad Labem.
Mezi tyto cíle patří:
- Aktivně spolupracovat se sportovními kluby a podporovat jejich činnost formou finančních dotací, prostřednictvím Programu na podporu sportu a volného času a Programu na činnost sportovní organizace pracující s dětmi do 18 let se sídlem v Lysé nad Labem a formou prezentace na webu města, městských Listech atd.
- Vybudovat moderní, dostupnou a otevřenou Sportovní infrastrukturu - viz. bod 7.6 Priorita VI. – sportovní infrastruktura.
- Vytvářet podmínky pro spojení vzdělávání a sportu – rozvoj školního sportu formou moderní sportovní infrastruktury – rekonstrukce tělocvičen, hřišť, výstavba nových sportovních zařízení.
- Zlepšit podmínky pohybové rekreace a kvality života v Lysé formou budování cyklotras, obnova přírodních koupališť, budování turistických naučných stezek, revitalizace parků atd..
- Propagovat město prostřednictvím sportovních událostí.
- Zlepšit informovanost obyvatel města o sportovním dění formou webu města, facebooku, výlepů na plakátovacích plochách, pozvánek do měsíčníků Listy, mobilního rozhlasu atd.
- Zajistit efektivní finanční podporu rozvoje sportu v Lysé nad Labem prostřednictvím různých dotačních titulů, KÚSK, MŠMT, EU atd.
- Prostřednictvím sportu zlepšit sociální prostředí ve městě.
7 PRIORITY A PRIORITNÍ OBLASTI
Hlavní prioritou města je vytvářet nabídku ke sportovnímu a rekreačnímu vyžití, finančně podporovat vybrané cílové skupiny a aktivity (především sportovní výchovu a vyžití dětí a mládeže), pečovat o majetek, který je v jeho vlastnictví, udržovat jej, zvelebovat a efektivně využívat.
- Volnočasové aktivity dětí, mládeže a ostatních obyvatel města
- Tradiční sportovní akce a akce mimořádného významu pro Lysou nad Labem
- Růst úrovně spokojenosti obyvatel se službami města (informovanost, spolupráce se sportovní veřejnosti, spolupráce se školami)
- Prioritní a preferované sporty
- Výkonnostní sport
- Sportovní infrastruktura
1.7Volnočasové aktivity dětí, mládeže a ostatních obyvatel města
Pojem: Sport pro všechny, organizovaný i neorganizovaný sport a sportovní volnočasové aktivity, které cíleně nesměřují k soutěžní činnosti.
Zásadní význam: Naplňování myšlenek zdravého životního stylu, sociálního kontaktu, smysluplného trávení volného času, seberealizace, aktivního odpočinku.
Cíl podpory: Cílem podpory jsou kvalitní a cenově dostupné možnosti pro všechny věkové kategorie s co největším zapojením veřejnosti, výchova ke zdravému životnímu stylu a zdravým pohybovým návykům.
Zvýšení zapojení co nejširší veřejnosti včetně handicapovaných
Opatření:
- podpora budování zón pro volnočasové aktivity
- budování cyklotras, cyklostezek, naučných stezek, obnova přírodních koupališť
- budování nových sportovišť
- podpora propagace, činnosti a vedoucích (dobrovolníků, animátorů, správců)
- finanční podpora formou dotace cílových skupin
- revitalizace parků a tzv. plácků
Zvýšení kvality tělovýchovy na školách
Opatření:
- vybudování nových a zvýšení využití stávajících volných sportovních kapacit ve školských zařízeních, spolupráce se sportovními kluby
- zvýšení zapojení dětí do pohybových aktivit
- podpora akcí pořádaných ŠSK (Školský sportovní klub)
1.8Tradiční sportovní akce a akce mimořádného významu pro Lysou nad Labem
Pojem: Sportovní akce, které přispívají k propagaci města a klubů, mají tradici a perspektivu nebo mají mimořádný význam pro uchování tradice a odkazu významných rodáků.
Zásadní význam: Zdroj zábavy pro širokou veřejnost, významný prostředek účinné reklamy města Lysá nad Labem a zachování tradic.
Cíl podpory: Vytvoření vhodného zázemí pro pořádání sportovních akcí (finanční i technické).
Podpora sportovních akcí
Opatření:
- pořádání sportovních akcí ze strany města
- podpora klubů pořádající sportovní akce
- oceňování sportovních výkonů a práce sportovních pracovníků
1.9Růst úrovně spokojenosti obyvatel se službami města
Pojem: Zapojování veřejnosti do rozhodovacích procesů v oblasti sportu, spolupráce města a zúčastněných subjektů, pomoc při získávání finančních zdrojů mimo rozpočet města, cílený marketing zaměřený na místní občany a na turisty
Zásadní význam: Účast veřejnosti na rozvoji sportu a na jeho využití, propagace města Lysá nad Labem v oblasti cestovního ruchu, využití potenciálu sportovišť
Cíl podpory: Zvýšení využití sportovišť, spokojený občan
Zvýšení informovanosti
Opatření:
- výroční zprávy o stavu sportu
- využití městských médií a internetu
Marketing zacílený na občana a na turistu
Opatření:
- průzkumy, setkávání, dotazníková šetření
- cílené nabídky, slevové akce, balíčky, rodinné akce a vstupenky
Rozšiřování nefinančních služeb
Opatření:
- podpora zřízení půjčoven sportovního nářadí
- zkvalitnění a rozšíření služeb jako úschoven kol atd.
- zainteresovanost sportovních klubů na nabídce kurzů pro veřejnost
1.10Prioritní a preferované sporty
Pojem: Prioritní a preferované sporty mají soutěžní charakter a reprezentují město Lysá nad Labem. Důraz je kladen na úspěch, členskou základnu, systematickou výchovu. Prioritní sporty jsou vyšší formou preferovaných sportů.
Zásadní význam: Zdroj zábavy pro širokou veřejnost (fandovství), významný prostředek účinné reklamy města Lysá nad Labem a důležitý motivační prvek pro sportování dětí a mládeže (vzory, idoly).
Cíl podpory: Vytvořit vhodné technické zázemí sportovcům pro kvalitní přípravu a finanční zázemí klubům. Umožnit široké veřejnosti bavit se sportem.
Podpora sportovních klubů
Opatření:
- podpora klubů formou dotace, která jim zajistí základní zázemí pro sportovní činnost
- finanční podpora trenérské činnosti
Zajištění zázemí pro výkonnostní sport
Opatření:
- správa a údržba sportovišť, splnění parametrů sportovišť pro sportovní reprezentaci
1.11Výkonnostní sport
Pojem: Je souvislá sportovní činnost, která směřuje k dosahování co nejlepších výkonů a výsledků. Má soutěžní charakter.
Zásadní význam: Významný výchovný prostředek, socializační faktor, důležitý prvek v harmonickém a zdravém vývoji mladého člověka.
Cíl podpory: Smysluplné trávení volného času s předpokladem sportovního růstu, výchova sportovní reprezentace města.
Podpora sportovních oddílů pracujících s mládeží
Opatření:
- podpora klubů formou dotace, která jim zajistí základní zázemí pro sportovní činnost
- finanční podpora trenérské činnosti
- finanční podpora talentovaných dětí, mládeže prostřednictvím nového programu
Zajištění zázemí pro výkonnostní sport
Opatření:
- správa a údržba sportovišť
- rekonstrukce sportovních zařízení
- spolupráce se školami, podpora vzniku sportovních tříd/sportovních kroužků/sportovních družin
1.12Sportovní infrastruktura
Pojem: Sportoviště na území města Lysá nad Labem včetně veřejných sportovišť. Tato sportoviště jsou v různém technickém stavu, vesměs ale neodpovídají aktuálním nárokům široké veřejnosti, sportovních klubů a moderním trendům.
Zásadní význam: Sportoviště jsou využívána kluby, školami a veřejností k organizovaným i neorganizovaným sportovním aktivitám. Míra využitelnosti sportovišť je daná jejich kapacitou a technických stavem. Kapacita je relativně dostačující. Technický stav je ovšem v řadě případů nevyhovující a v současné době je hlavním limitujícím faktorem využitelnosti sportovišť.
Cíl podpory: Technicky, hygienicky a uživatelsky vyhovující sportoviště.
Movitý majetek
Opatření:
- postupná obnova a dovybavení
Nemovitý majetek a stavby
Opatření:
- dostatečná údržba
- zefektivnění využitelnosti sportovišť, a to jak mapováním aktuálního využívání sportovišť, tak postupnou rekonstrukcí sportovních zařízení
- postupná modernizace sportovišť na technicky, bezpečnostně a uživatelsky vyhovující s prioritou dle průzkumů
- opatření k zabezpečení úspor energií a snížení nákladů k provozování
- usilování o využití dotačních zdrojů
- výstavba nových sportovišť
1.12.1Rekonstrukce a výstavba nových sportovišť
Priority, které by měly vést ke zlepšení podmínek a kvality infrastruktury pro volnočasové aktivity a sport, a to nejen pro obyvatele města, ale i pro jeho návštěvníky:
- Výstavba sportovní haly
- využití pro školy, sportovní kluby a organizace, veřejnost, vytvořit zázemí pro míčové hry - házená, basketbal, volejbal, tenis, florbal, ale i velkou společenskou místnost pro Extraligu šachových družstev atd.
Odhad nákladů: 70 mil. Kč
Termín realizace: 2019-2020
- Výstavba nové tělocvičny u ZŠ T. G. M. v Litoli
využití v dopoledních hodinách pro školu, odpoledne pro veřejnost k volnočasovým aktivitám a tréninkům mládeže i dospělých
Odhad nákladů: 31 mil. Kč
Termín realizace: 2018-2019
- Cyklostezka Poděbradova (dokončení)
Odhad nákladů: 6 mil.Kč
Termín realizace: 2018
- Projektová dokumentace cyklostezka podél Labe (Litol)
Odhad nákladů: 500 tis. Kč
Termín realizace: 2018
Odhad nákladů na akci bude upřesněn dle projektu
Termín realizace akce: 2020
- Rekonstrukce sportovního areálu u ZŠ J. A. K.
Bylo realizováno v roce 2013, ale je potřebná rekonstrukce atletické dráhy.
Odhad nákladů: 2 mil. Kč
Termín realizace: 2019
- Volnočasová zóna Lysá nad Labem
- studii zpracovala firma Bušim – péče o zeleň, s.r.o.
Odhad nákladů: 3,5 mil. Kč
Termín realizace: 2019 – 2020
- Rekonstrukce školního hřiště u ZŠ T. G. M. v Litoli
- v Litoli chybí sportoviště s umělým povrchem, využití i pro veřejnost, možnost sportovat po celý rok
Odhad nákladů: 20 mil. Kč
Termín realizace: 2020 - 2021
- Zprovoznění a navýšení počtu hřišť
Bylo realizováno v letech 2015-2016 nové DH ve Dvorcích a v Jedličkově ul. (staré sídliště) a rozšíření DH ve Vichrově ulici. Návrh na rozšíření DH v parku u Penny, vhodné by bylo řešit současně s revitalizací celého parku (dětské hřiště, hřiště pro seniory nebo streetworkoutové hřiště). Další návrh je řešit pro volnočasové aktivity a sport plochu na novém sídlišti (za třípatrovými domy např. streetworkout hřiště) a hřiště na Řehačce (nohejbal, volejbal). Vlastnictví areálu v Čechově ulici řeší soud.
Potenciální místo pro letní koupaliště.
Odhad nákladů: 3 mil. Kč.
Termín realizace: 2020 - 2021
- Projektová dokumentace a výstavba pěší a cyklodoprava přes Labe (rozšíření mostu, nájezdy)
Odhad nákladů: 20 mil.Kč
Termín realizace: 2022-2023
- Labská cyklostezka Nymburk – Čelákovice – Lysá nad Labem
Odhad nákladů: celkem 127 mil.Kč (vlastní zdroje 41 mil.Kč) – z toho Lysá nad Labem odhad 10 mil.Kč, akce bude realizována ve spolupráci se Středočeským krajem
Termín realizace: 2023
- Revitalizace přírodních koupališť Litol (Mršník), Řehačka
Odhad nákladů: bude upřesněn na základě rozhodnutí o konkrétním projektu
Termín realizace: 2023
Další navrhované investice:
- vybudování veřejně přístupné lezecké stěny – Studie proveditelnosti park Třešňovka – Lom, Lysá nad Labem z roku 2006, odhad nákladů je 15 mil. Kč.
- vybudování ledové plochy
- vybudování zimního stadionu
- cyklostezka ke sv. Václavovi (zatím pouze specifikace pozemků)
- Výstavba plaveckého bazénu
- Cyklostezka Benátky nad Jizerou – Milovice – Lysá nad Labem
1.12.2Spolupráce se soukromým sektorem
Opatření:
- formou spolupořádání různých akcí, výměna zkušeností, poskytování prostor, zlepšování kvalifikace trenérů a instruktorů atd.
- investiční spoluúčast
Město Lysá nad Labem bude při realizaci koncepce prosazovat myšlenky sportovní etiky, výchovy v duchu olympionismu a fair play na sportovišti i v hledišti.
7.6.3 Správa sportovišť Lysá nad Labem
Stávající model správy sportovní infrastruktury ve městě je již nyní nevyhovující a počet sportovišť a dětských hřišť v majetku města se bude zvyšovat. Z tohoto důvodu by bylo vhodné na základě podrobné analýzy vytipovat optimální řešení nové formy správy sportovišť v majetku města, neboť vzhledem k plánované výstavbě víceúčelové sportovní haly není možné zachovat stávající stav správy sportovišť ze strany OŠSVZaK.
Závěr
Dokument koncepce sportu pro město Lysá nad Labem pro roky 2018-2023 ve své úvodní části uvádí základní pojmy týkající se sportu. Dále je popsána současná demografická situace ve městě i popis současné situace sportu, jako např. počet registrovaných sportovců a organizací, které se sportem zabývají. Na základě zjištěných informací je zřejmé, že město Lysá nad Labem je městem, kde lidé rádi sportují, ve kterém působí min. 36 organizací založených za účelem týkajícím se sportu, které sdružují cca 3000 sportovců všech generací. Tato data jsou potom dále vyhodnocována.
V následující části, která se věnuje sportovní infrastruktuře města, je popsán současný stav sportovišť, vlastnictví a forem jejich provozu. Venkovních sportovišť má Lysá nad Labem dostatek. Pro obecný rozvoj sportu ve městě i možnosti rozvoje mládežnického sportu, vč. návaznosti na školní pohybové aktivity, chybí ve městě sportovní hala s parametry umožňujícími pořádat sportovní utkání. Město Lysá nad Labem provozuje skrze odbor Školství, sociálních věcí, zdravotnictví a kultury pouze dětská hřiště a Víceúčelový sportovní areál u ZŠ J. A. Komenského. Tento stav vyhodnocuje vedoucí odboru jako nevyhovující. Město Lysá nad Labem na údržbu majetku ve vlastnictví organizací přispívá pomocí dotačních programů. Příjmy sportovních organizací, i přes každoroční navyšování částek v programech, však nejsou dostatečně vysoké a většina sportovišť v Lysé nad Labem by potřebovala projít rekonstrukcí.
Ve SWOT analýze, která je součástí koncepce, jsou shrnuty silné a slabé stránky, jako například silná tradice sportu ve městě nebo absence sportovní haly vč. hrozeb a příležitostí. Na základě této analýzy je představena vize města v oblasti sportu a definovány priority a opatření, pomocí kterých lze vyhovujícího stavu dosáhnout. Jako jedním z prostředků, jak zlepšení dosáhnout, kromě přímé podpory trenérů mládeže ze strany města nebo zlepšené propagace sportovních událostí, je i vytipování optimálního řešení nové formy správy sportovišť v majetku města.
Zdroje
- Webové stránky IC Lysá nad Labem: http://iclysa.cz/spolky-a-sport/
- Webové stránky města Lysá nad Labem : http://www.mestolysa.cz
- Výroční zprávy škol
- Demografická prognóza města Lysá nad Labem
- Strategický plán rozvoje města Lysá nad Labem
- Koncepce školství Města Lysá nad Labem zaměřená na kapacitu škol a školských zařízení z hlediska demografického vývoje
- Webové stránky Sportovišť Skuteč, s.r.o.: http://www.sportovisteskutec.cz/
- Webové stránky a koncepce sportu MŠMT: http://www.msmt.cz/sport
- Koncepce sportu měst, jako např.:
- Uherské hradiště
- Frýdlant
- Rožnov pod Radhoštěm
- Kopřivnice
- Police nad Metují
2Přílohy
2.1 Příloha 1: Statut Programu na činnost sportovních organizací pracující s dětmi do 18 let se sídlem v Lysé nad Labem a rozdělení dotací na rok 2017.
(nový Statut schválen ZM dne 20.09.2017)
Program na činnost sportovních organizací se sídlem v Lysé nad Labem pracujících s dětmi do 18 let r. 2017 celkem 2 000 000,-Kč |
|||||||||||
Žádatelé - SPORTOVNÍ organizace |
Počet dětí |
50% Dotace |
Náklady v tis. |
40% Dotace |
Výkonost - body |
10% Dotace |
DOTACE CELKEM |
Dotace r.2016 |
Vyúčtov.dotace za min. rok dodáno |
Datum žádosti |
Zaokrouhlené částky |
TJ Sokol |
265 |
240036,2 |
880 493 |
102911,1 |
2 |
14814,81 |
357762 |
278722 |
ano |
30.01. |
357762,00 |
Tenisový klub |
19 |
17210,1 |
168 906 |
19741,6 |
2 |
14814,81 |
51767 |
43 877 |
ano |
23.01. |
51766,00 |
TJ Sokol - stolní tenis |
11 |
9963,8 |
22 700 |
2653,2 |
2 |
14814,81 |
27432 |
22 467 |
ano |
30.01. |
27431,00 |
Kynologická organizace |
7 |
6340,6 |
130 868 |
15295,7 |
2 |
14814,81 |
36451 |
33 923 |
ano |
31.01. |
36451,00 |
Veslařský klub |
80 |
72463,8 |
1 341 216 |
156760,0 |
2 |
14814,81 |
244039 |
210 402 |
ano |
27.01. |
244038,00 |
FK Slovan - kopaná |
109 |
98731,9 |
1 189 500 |
139027,6 |
2 |
14814,81 |
252574 |
236 577 |
ano |
23.01. |
252574,00 |
TK Slovan - aerobic |
50 |
45289,9 |
285 000 |
33310,5 |
2 |
14814,81 |
93415 |
83 793 |
ano |
30.01. |
93415,00 |
TK Slovan - volejbal |
19 |
17210,1 |
78 803 |
9210,4 |
2 |
14814,81 |
41235 |
44 277 |
ano |
10.01. |
41235,00 |
FK Litol - kopaná |
45 |
40760,9 |
500 000 |
58439,5 |
2 |
14814,81 |
114015 |
114 966 |
ano |
31.01. |
114015,00 |
Šachový klub JOLY |
60 |
54347,8 |
774 317,83 |
90501,5 |
2 |
14814,81 |
159664 |
147 483 |
ano |
23.01. |
159664,00 |
Junák |
85 |
76992,8 |
216 000 |
25245,9 |
0 |
0 |
102239 |
89 081 |
ano |
30.01. |
102238,00 |
MPS |
27 |
24456,5 |
26 390 |
3084,4 |
0 |
0 |
27541 |
26 390 |
ano |
24.01. |
27540,00 |
Biliár klub |
7 |
6340,6 |
22 328 |
2609,7 |
1 |
7407,407 |
16358 |
11 993 |
ano |
30.01. |
16357,00 |
TKS Dynamik |
129 |
116847,8 |
765 727,99 |
89497,5 |
2 |
14814,81 |
221160 |
169 566 |
ano |
10.01. |
221160,00 |
SDH Lysá nad Labem |
38 |
34420,3 |
235 000 |
27466,6 |
1 |
7407,407 |
69294 |
54 050 |
ano |
31.01. |
69294,00 |
SDH Byšičky |
22 |
19927,5 |
66 118 |
7727,8 |
1 |
7407,407 |
35063 |
32 434 |
ano |
23.01. |
35062,00 |
Taekwondo |
131 |
118659,4 |
141 318 |
16517,1 |
2 |
14814,81 |
149991 |
10 000 |
ano |
31.01. |
149991,00 |
CELKEM |
1104 |
1000000 |
6844685,8 |
800000 |
27 |
200000 |
2000000 |
1610001 |
1999993,00 |
2.2Příloha 2: Statut Programu na podporu sportu a volného času města Lysá nad Labem a rozdělení dotací na rok 2017
Program na podporu sportu a volného času města Lysá nad Labem 2017 (Plánovaná částka v rozpočtu CELKEM 100 000,- Kč) |
|||||||||||||
Organizace / fyzická osoba |
Projekt - akce |
Termín realizace 2017 |
Plánované náklady v Kč |
Požadovaná dotace v Kč |
Podíl dotace na nákladech v % (max. 80%) |
Vstupné / startovné |
Obdržené dotace 2017 |
Vyúčtování dotace r. 2017 |
Výsledek - ztráta / zisk |
Datum doručení žádosti na r. 2017 |
Návrh dotace odboru ŠSVZaK |
Návrh dotace komise pro cest.ruch a sport |
Schválené dotace z RM v Kč |
Mgr.art. Martina Ficová |
Mezioborový projekt pro děti ZŠ |
leden - červen |
38 020 |
29 620 |
78% |
100,-/3hodiny |
- |
- |
- |
30.11. |
0 |
0 |
0 |
Miroslav Tichý |
Mistrovství ČR v kulturistice |
22.-23.4. |
250 000 |
30 000 |
12% |
200 - startovné 300 vstupné |
- |
- |
- |
25.11. |
10 000 |
10 000 |
10000 |
Veslařský klub |
Memorial Jiřího Vejlupka |
27.-28.5. |
41 000 |
24 000 |
59% |
40 |
21 000 |
ano |
ztráta 1,- |
29.11. |
20 000 |
20 000 |
20000 |
Vibrace z.s. |
Otevření sezóny v areálu pod mostem |
27.5. (3.6.) |
25 000 |
25 000 |
100% |
0 |
- |
- |
- |
30.11. |
8 000 |
8 000 |
8000 |
Spolek VHT |
Skály Máchova kraje |
26.-28.5. |
15 000 |
8 000 |
53% |
150 |
6 000 |
ano |
zisk 16,- |
16.11. |
5000 |
5 000 |
5000 |
Klub českých turistů |
Dětský den |
28.5. |
10 000 |
6 000 |
60% |
0 |
6 000 |
ano |
0 |
30.11. |
4 000 |
4 000 |
4000 |
Veslařský klub |
Slavnosti Labe |
17.6. |
17 500 |
12 000 |
69% |
0 |
10 000 |
ano |
ztráta 2 660 |
29.11. |
9 000 |
9 000 |
9000 |
TK Slovan |
Minicup 2017 |
červen |
40 000 |
20 000 |
50% |
startovné 1000 |
16 000 |
ano |
ztráta 2 380 |
30.11. |
14 000 |
14 000 |
14000 |
Věra Zoubková |
Beachvolleybalový turnaj smíšených dvojic |
červen |
10 500 |
5 500 |
52% |
100 |
5 000 |
ano |
ztráta 1264 |
17.10. |
5 000 |
5 000 |
5000 |
RC Parníček |
Příměstské tábory s RC Parníček (5 turnusů) |
červenec - srpen |
104 400 |
24 400 |
23% |
1 000 |
13 000 |
ano |
zisk 2 929 |
30.11. |
10 000 |
10 000 |
10000 |
z.s. Klub dobré zprávy |
Letní příměstský tábor |
31.7.-4.8. |
76 000 |
13 500 |
18% |
1 250 |
10 000 |
ano |
0 |
30.11. |
8 000 |
8 000 |
8000 |
z.s. Klub dobré zprávy |
Seznámení s orientačním během |
září |
5 350 |
3 000 |
56% |
40 |
2 000 |
akce neproběhla - peníze vráceny |
- |
30.11. |
2000 |
2 000 |
2000 |
Domácí hospic Nablízku, z.ú. |
Běh pro hospic |
22.10. |
9 000 |
? |
dobrovolné |
- |
- |
- |
30.11. |
3 000 |
3 000 |
3000 |
|
Josef Křena za HO |
Prezentace činnosti k 35. výročí založení oddílu v kině Lysá formou promítání filmů |
listopad |
5 000 |
3 000 |
60% |
dobrovolné |
- |
- |
- |
1.12. (poštovní razítko 30.11.!!!) |
2 000 |
2 000 |
2000 |
646 770 |
204 020 |
100 000 |
100 000 |
100 000 |
|||||||||
Návrh na přesunutí žádosti do 2. kola Programu na podporu kultury |